Domov > Blog > Náš tip > Pohánka

Pohánka

Pohánka nie je klasickou obilninou. Je totiž príbuzná štiavu a rebarbore, a preto tiež taká zdravá. Trojhranné tmavohnedé zrnká sú pomerne múčnaté. Napriek svojej zdanlivej odolnosti neznáša pohánka chemikálie a dá sa výnosne pestovať iba na nekontaminovaných pôdach.

Pohánka bola skôr považovaná za obilie chudobných. Po tom, ako lekári objavili zdravotný význam pohánky, slávi táto rastlina návrat do našich jedálnych lístkov. Vzhľadom a chuťou sa podobá ryži, pohánkové zrná sa spracovávajú na krúpy a jemnú hnedastú múku.

Účinky pohánky na zdravie: 

  • pomáha pri chorobách žíl a ciev
  • odstraňuje krvácanie z nosa a ďasien
  • spevňuje väzivové tkanivá
  • posilňuje potenciu a libido
  • zlepšuje imunitu
  • pomáha pri hemoroidoch a kŕčových žilách
  • pôsobí ako prevencia pred reumou a artritídou
  • chráni pred baktériami
  • priaznivo ovplyvňuje krvný obeh

Čo ju robí zázračnou je vysoký obsah rutínu, ktorý sa vo veľkej miere podieľa na zvyšovaní pružnosti ciev. Ten sa nachádza aj v šupkách, ktoré sa používajú na prípravu čaju, odvarov, alebo ako náplň do vankúšov. Pohánka čistí krv a podporuje funkciu obličiek. Okrem toho reguluje zrážanlivosť krvi, znižuje cholesterol a celkovo posilňuje imunitný systém. 

Minimálne dvakrát týždenne by ju mali jesť ľudia, ktorí trpia na hemoroidy. Má priaznivý vplyv na srdce, pečeň, cievy a tráviace orgány. Ako silno zásaditá potravina odvádza z tela kyseliny a tým napomáha acidobázickej rovnováhe.  

Zloženie pohánky je bezlepkové, čo znamená, že je vhodná pre ľudí, ktorí majú určenú bezlepkovú diétu a odporúča sa aj pri ochoreniach tráviaceho ústrojenstva. Je bohatá na vlákninu, minerálne látky (hlavne horčík, zinok, železo, vápnik, fosfor, draslík) a vitamíny (B1, B2, E, C, rutín – vitamín P).

Pohánka je kaloricky bohatá (v 100 g obsahuje približne 350 kcal), významný je aj obsah hodnotných, viacnásobne nenasýtených mastných kyselín. Najväčší podiel pripadá na esenciálnu kyselinu linolovú

 (37 – 48 %), ktorá sa spoločne s kyselinou linolenovou (1,9 – 2,8 %) podieľa na znižovaní hladiny krvného cholesterolu a prevencii proti ateroskleróze.

Základná príprava: 

Pohánku prepláchneme cez sitko vodou a potom ju vhodíme do osolenej vody, ktorá je 1,5-násobkom objemu pohánky, a varíme ju 5 – 6 minút. Prikrytú necháme dôjsť. Po čiastočnom vychladnutí môžeme pridať olej, prípadne bylinky a podávať ako prílohu (alternatíva ryže) alebo ďalej spracovať.
Pohánkové krúpy alebo lámanku nevaríme, len ju zalejeme vriacou vodou, prikryjeme a dáme do deky alebo uteráku, aby napučala. Aj tu platí pomer 1:1,5. Ak chceme krúpy naslano, tak lejeme osolenú vodu s troškou oleja podobne ako s kuskusom.

%d blogerom sa páči toto: