Domov > Blog > Náš tip > Ľan

Ľanové semienka

Ľan patrí medzi najstaršie kultúrne rastliny sveta. Kedysi sa z ľanových vláken vyrábali textílie. Semienka a z nich získaný olej slúžili už v antickom Grécku na liečenie všetkých ťažkostí. Ľanové semienka sú úžasné pre váš žalúdok, črevo, mozog aj srdce.

V čom vám pomôže?

  • zvýšený krvný tlak
  • vysokýcholesterol
  • cukrovka
  • reumatoidná artritída
  • oslabená imunita
  • astma
  • žalúdočné ťažkosti

Spolu s konopnými a chia semienkami patria k rastlinným top dodávateľom omega-3 mastných kyselín teda „dobrých“ tukov, ktoré majú priaznivý vplyv na ľudské telo. Takže ideálne podporujú prekrvenie, posilňujú mozog a imunitný systém, zabraňujú zápalom a zlému cholesterolu. Najmä kyselina alfa-linolenová účinne chráni srdce a obehový systém.
Okrem toho sú ľanové semienka najlepším zdrojom lignínu. Tento takzvaný fytohormón pôsobí trochu ako estrogén a pomáha držať v rovnováhe hormonálne hospodárenie – napríklad pri ťažkostiach v klimaktériu.

V zrnkách je ukrytých nielen veľa balastných látok, ale aj slizovitých látok, ktoré robia črevný obsah mäkkým a klzkým. Okrem toho sú uložené ako ochranný film na žalúdočnej a črevnej sliznici, a preto môžu pomáhať pri chronických zápaloch žalúdka, zápche, alebo pri zastavení hnačky.

Zlaté ľanové semienko pochádza z ľanu siateho. Oproti druhému typu, hnedému semienku, má výraznejšiu orechovú vôňu a je obľúbenejšie. Dôležité je najmä obsahom omega-3 nenasýtených mastných kyselín. Sú tiež cenným zdrojom vápnika, zinku, niacínu, vitamínu E, F, B a obsahujú vysoký podiel draslíka a rozpustnú a nerozpustnú vlákninu.

Užívanie: Pokiaľ iba začínate zaraďovať semienka do svojho jedálnička, začnite pomaly, opatrne. Povedzme jednou dvomi lyžičkami denne. Neskôr by ste denne nemali zjesť viac ako 2 lyžice ľanových semien, keďže je v nich ukrytého veľa tuku. Ľanové semená možno jesť aj preventívne, keďže udržujú fit tráviacu sústavu, pomáhajú tak celkovému dobrému stavu tela.
K ľanovým semienkam pite veľa vody. Môžete aj bylinkový čaj, aby ľanové semienko mohlo v črevách pekne prúdiť a vy neriskujete žiadnu zápchu ani nadúvanie.

Použitie: Použiť ho môžete pri rôznych pokrmoch, celé alebo pomleté. Celé ľanové semená môžete použiť pri pečení na posypanie pečiva či napríklad do šalátov. Pomleté využijete možno o niečo jednoduchšie – môžete ich totiž pridať do múky pri pečení. Pomlieť ho môžete sami, alebo ho kúpiť už pomleté.
Alternatívou je aj ľanový olej. Oproti klasickým zrnám olej vydrží podstatne kratšie a je vhodné ho skladovať v chladničke.

 
%d blogerom sa páči toto: